سئو: قسمت اول

SEO-Keywords سئو طراحی حرفه ای وب سایت و بهینه سازی وب سایت

بسیاری از دوستان اطلاعات کاملی راجع به سئو ندارند، و متاسفانه آنچه که از سئو در اینترنت یافت می شود، بیشتر مبتنی بر تجربه است تا واقعیت. لذا در این سری از مقالات، تلاش می شود نگاهی مبتنی بر «موتورهای جستجو» و واقعیت بر سئو  داشت.

سئو چیست؟seo سئو طراحی حرفه ای وب سایت و بهینه سازی وب سایت

ویکی پدیا می گوید:

«بهینه‌سازی موتور جستجو (به انگلیسی: ‎Search engine optimization (SEO)‎)‏ که گاهی در فارسی به آن سئو گفته می‌شود عملیاتی است که برای بهبود دید یک وب‌گاه یا یک صفحهٔ وب در صفحه نتایج موتورهای جستجو که می‌تواند طبیعی و یا الگوریتمی باشد، می‌گویند.»

به همین راحتی!  در واقع:

Search Engine Optimization (بهینه سازی  موتور های جستجو ) عبارت است از مجموعه تکنیک ها و مهارت هایی که به یک سایت اجازه می دهد ترافیک و بازدید کننده های بیشتری از موتور های جستجو  نظیر Google ، Yahoo و یا Microsoft داشته باشد.

وب سایت را ساخته ایم. اما آنچنان که انتظار داریم مراجعه کننده ندارد. لذا باید راه های ورود بیننده به وب سایت را بیابیم. راه های زیادی وجود دارد که از نظر موتورهای جستجو، برخی مجاز و برخی دیگر غیرمجاز می باشند. در این مقاله مروری می کنیم بر موارد موثر بر سئو ، و در مقالات بعدی ابزارهای سئو را معرفی نموده و نحوه کار با آنها را بررسی می نماییم.

لطفا این مطلب را هم بخوانید!  سئو: قسمت چهارم «ابزارهای سئو: وب مستر تولز گوگل»

spider seo سئو طراحی حرفه ای وب سایت و بهینه سازی وب سایت

۱. ذخیره نمودن صفحات در موتورهای جستجو

وقتی ما جستجویی در گوگل (یا هر یک از موتورهای جستجو) انجام می دهیم، مشاهده می کنیم که در کسری از ثانیه میلیونها صفحه و شاید هم میلیاردها صفحه برای ما می یابند! چگونه این اتفاق می افتد؟ آیا واقعا موتور جستجو تمام اینترنت را در کسری از ثانیه جستجو می کنند؟ مسلما جواب منفی ست (خیالمان راحت شد)! پس چگونه این کار را انجام می دهند؟ پاسخ در صفحات ذخیره شده می باشد.

تقریبا همه ی موتورهای جستجو (مشاهده لیست کلیه ی موتورهای جستجو) خزنده هایی دارند که کل اینترنت را پایش کرده و صفحات سایتها را در پایگاه داده ی خود ذخیره می کنند. البته ابزارهایی نیز وجود دارد که بعدا آنها را بررسی می کنیم. لذا هنگام جستجوی ما، موتور جستجو صفحاتی را که در خود ذخیره نموده به ما نشان می دهد. هرچه محتوای بیشتری برای وب سایت آماده کنیم، صفحات بیشتری خواهیم داشت. پس صفحات بیشتری نیز در موتورهای جستجو ذخیره خواهد شد. و این همان چیزی ست که موجب افزایش سئو می شود.

لطفا این مطلب را هم بخوانید!  ده راه برای افزایش سئو: قسمت اول

spider seo سئو طراحی حرفه ای وب سایت و بهینه سازی وب سایت

۲. صفحه اصلی

صفحه اول و اصلی وب سایت، که به آن landing page نیز می گویند، مهمترین صفحه برای سئو می باشد. وقتی کاربری وارد صفحه اصلی می شود، در کمتر از چهار ثانیه تصمیم می گیرد که در آن بماند (ان شاءلله!) یا صفحه را ببندد (خدایی نکرده!).

موتورهای جستجو تلاش می کنند که در کمترین زمان، بیشترین محتوای مفید را در اختیار جستجوگر قرار دهند. وقتی صفحه ی اول شما حرفی برای گفتن ندارد، به احتمال زیاد دیگر صفحات داخلی سایت نیز مفید نخواهند بود.

لطفا این مطلب را هم بخوانید!  ده راه برای افزایش سئو: قسمت دوم

دیگر ملاک موثر صفحه ی اول در سئو، وابستگی و یکپارچگی محتوای آن با کل محتوای وب سایت می باشد. هیچگاه شما از وب سایتی که در صفحه اول از سئو حرف می زند و در صفحات دیگر از پشم گوسفند! خوشتان نمی آید. این همان چیزی ست که موتور جستجو می فهمد و به آن اهمیت می دهد.

همچنین سرعت بارگزاری صفحه اول نیز بسیار مهم است. لذا در طراحی و ساخت وب سایت باید مورد توجه بسیار قرار گیرد. به نظر میرسد همین اینک می توان یکی از رمزهای موفقیت گوگل را نسبت به دیگر رقبا (مخصوصا یاهو، با آن صفحه ی اول شلوغ) فهمید!

در مقالات بعدی راجع به دیگر موارد موثر بر سئو را مورد بررسی قرار خواهیم داد. لطفا منتظر باشد و ما را از نقطه نظرات خود آگاه سازید.

۹ Comments

Leave A Comment